Reparatii Ambarcatiuni

Spre deosebire de autovehicule, ambarcatiunile, salupele si navele in general functioneaza in conditii mult mai grele, avand in vedere lipsa unor cai amenajate la nivelul unei sosele. Prin comparatie, dificultatile cailor navigabile sunt mult mai mari decat ale celor rutiere. In plus, riscurile defectarii pe apa sunt mult mai mari datorita consecintelor, de aceea instalatiile si componentele care echipeaza salupele au grade de fiabilitate sporite si protectii sporite.

Cu toate acestea si ambarcatiunile la randul lor ajung, datorita uzurii, a accidentelor navale si a altor cauze in situatia de a fi reparate. Activitatea de reparatii ambarcatiuni este o activitate specifica, in general ea fiind prestata de cei care si construiesc ambarcatiuni. Anumite reparatii specifice, pentru echipamentele componente, pot fi asigurate de furnizori prin service-urile proprii. Este cazul reprezentantilor de motoare navale si ale altor furnizori de echipamente cum ar fi: climatizare (Webasto); radionavigatie (Navtron); etc.

Avand in vedere materialul folosit la constructia ambarcatiunilor si anume poliester armat cu fibra de sticla, operatiile de reparatii la alementele de structura ale corpului sunt specifice. Spre deosebire de metal, repararea gaurilor si a zonelor distruse la coliziuni, se poate face cu mai multa usurinta.

Prima operatie la orice interventie necesara reparatiilor ambarcatiunilor este andocarea. Dupa andocare se face o constatare vizuala a zonelor de corp afectate, stabilindu-se amploarea lucrarilor.
Daca sparturile sunt mici atunci se curata prin polizare marginile zonei afectate dupa care se aplica straturi de PAFS.  Odata invelisul si osatura refacute se trece la chituirea zonei cu un material ce contine si gelcoat la culoarea invelisului, astfel incat la polisare zonele de “imbinare” sunt aproape invizibile.

In cazul sparturilor mari zonele lipsa se realizeaza separat si se asambleaza pe corpul salupei. Cateodata, pentru zonele cu forme complicate e necesara realizarea de matrite.
Operatiile de reparatii ambarcatiuni presupun de foarte multe ori lucrari la instalatiile de propulsie. Avand in vedere riscurile navigatiei prin ape mici si prin zone unde fundul isi schimba des configuratia, cel mai adesea apar defectiuni la propulsoare, respectiv elici, duze, linii de axe, jet-uri, elemente ale transmisiei in Z ( drive-uri si intermediare).

Printre cauzele care genereaza defectiuni ale instalatiei de propulsie se numara adesea si intretinerea defectuoasa a acestora, si anume neefectuarea corespunzatoare a reviziilor si folosirea de consumabile sub calitatea necesara.

Toate acestea, alaturi de erorile umane, duc la necesitatea efectuarii, mai des decat ne-am dori, de reparatii la ambarcatiuni.