Hidrobiciclete

Agrementul nautic presupune cel mai adesea prezenta, alaturi de alte tipuri de ambarcatiuni cum ar fi jet-ski-urile, parapanta nautica, ski nautic, etc., si a diverselor modele de hidrobiciclete.

Folosirea acestora se face cu  preponderenta in bazine protejate. Acest lucru este foarte important pentru asigurarea unor conditii corespunzatoare pentru protectia celor ce folosesc hidrobiciclete. In majoritatea tarilor europene folosirea hidrobicicletelor in cadrul agrementului nautic este obligatorie in zone protejate, cu amenajari specifice, sub supravegherea unor persoane abilitate.

In ciuda destinatiei lor preponderent pentrun agrement, hidrobicicletele sunt exceptate de la legislatia specifica, respectiv HG 2195, legislatie ce reglementeaza construirea si punerea pe piata a ambarcatiunilor de agrement.
Acest lucru a creat uneori confuzii in interpretarea conditiilor de folosire pe piata interna, autoritatea nationala, ANR, avand in multe cazuri interpretari diferite. De aceea, de cele mai multe, ori s-au construit hidrobiciclete dupa documentatii avizate de Autoritaea Navala Romana, inclusiv in situatiile cand a fost vorba despre modele cu altfel de propulsie decat cea umana, respectiv motoare electrice.

Cele mai multe modele de hidrobiciclete sunt de tip catamaran, structura de baza fiind alcatuita din doua flotoare si o platforma. Aceasta din urma are diverse variante constructive, functie de modul de propulsie si de numarul de persoane. Atunci cand propulsia este cu zbaturi se foloseste cel mai adesea  varianta cu zbat central, care creeaza posibilitatea unor alveole laterale in care se monteaza sistemul de pedale.
Cele cu propulsie electrica au prevazut un locas central pentru bateria de acumulatori, lipsa zbatului creind posibilitati pentru amenajari suplimentare.
 
In ultima perioada suprastructurile de la hidrobiciclete au inceput sa aiba forme din ce in ce mai atragatoare pentru copii si tineri, de la “lebede” pana la “limuzine”. Sunt, de asemenea, modele care au mici topogane folosite in special in zonele cu ape mici de catre copii.

SPAT, ca firma producatoare de ambarcatiuni, are in portofoliu si doua modele de hidrobiciclete, una cu propulsie cu pedale (zbat) si una cu propulsie electrica, ambele de doua locuri. Corpul acestor hidrobiciclete a fost testat la proba de rasturnare in bazin, rezultatele fiind foarte bune.