Cosmetica nautica

Cosmetica nautica este similara cosmeticii auto cu diferentele date de specificitatea ambarcatiunilor si salupelor de toate tipurile. Toate comentariile de mai jos se refera la cosmetica nautica in cazul ambarcatiunilor si salupelor construite din PAFS ( poliesteri armati cu fibra de sticla).

Datorita folosirii in mediu acvatic, a vegetatiei prezente in apele interioare ale Romaniei, a poluarii tot mai frecvente din bazinele portuare si a conditiilor de multe ori improprii de stationare, ambarcatiunile si salupele din fibra de sticla trebuie supuse periodic unui tratament de toaletare si intretinere.

Cosmetica nautica presupune urmatoarele operatiuni: curatat corpul de vegetatia depusa, asa numita “barba”;  reparat lovituri, zgarieturi, chituit; matuit corp prin smirgheluire (mecanica sau manuala, functie de zona si calitatea suprafetii); lustruit corpul exterior; aplicat strat antivegetativ pe opera vie; refacut inscriptionari si marcaje; refacut zone antialunecare; lustruit componente din inox sau alama; etc.

Curatarea vegetatiei care se prinde de zona de corp imersa ( opara vie) in special la stationarile prelungite in apa se poate face cu un automat cu apa sub presiune si cu ajutorul unor raclete.

Odata curatarea terminata se trece la repararea suprafetei corpului. Se chituiesc loviturile si zgarieturile cu un chit pe baza de rasini, la culoarea corpului, compatibil cu materialul din care e realizat invelisul.

Pentru matuirea corpului se smirgheluieste in etape succesive de la o granulatie mare a materialului abraziv la granulatii din ce in ce mai fine.

Dupa matuire se trece la lustruire cu ajutorul unor masini electrice ce rotesc platouri invelite in materiale de lustruit. ( “blanite”). Pentru obtinerea unor suprafete cat mai lucioase se aplica inainte ceara de lustruit, speciala pentru suprafetele din fibra de sticla.  

Operatia de lustruire se face pe tot corpul si suprastructura mai putin zona imersa ( opera vie) care se acopera cu vopea antivegetativa. Aceasta este o vopsea ce are in componenta substante ce impiedica vegetatie sa se “prinda” de corp. Se aplica cel putin doua straturi si se respecta timpii de stationare inainte de lansarea la apa.

Dupa aceste etape se refac inscriptionarile care de obicei sunt facute din material autocolant. Acestea trebuie sa contina , alaturi de marcaje estetice si numele ambarcatiunii ( care sunt optionale), in mod obligatoriu numarul de inmatriculare si portul de inmatriculare. Acestea se aplica vizibil pe ambele borduri si la pupa.

Odata cu refacerea inscriptionarilor se refac si zonele antialunecare afectate in procesul de toaletare a corpului exterior. Cel mai adeseae folosesc materiale antiderapante adezive, sub forma de banda, de la 30 la 80mm.